Hjælp

Vi laver hele tiden nye guides til hvordan du bedst muligt gør brug af vores selvbetjeningsværktøjer.

MitID

Se, hvordan du kommer i gang med MitID – eller hjælper andre i gang.

Læs mere her:

Hjælp til MitID

Der er mulighed for at unge kan få MitID, fra de er fyldt 13 år. Det er et tilbud til dem, som har brug for adgang til forskellige selvbetjeningsløsninger, fx bruge deres netbank eller se deres skattekort, hvis de har et fritidsjob eller lignende.  

Vær dog opmærksom på, at aldersgrænsen på de 13 år kun er i forbindelse med det at få MitID. Adgangen til de enkelte selvbetjeningsløsninger besluttes af de enkelte tjenester. Det betyder, at der kan være steder, hvor de 13-14-årige stadig ikke har adgang, selvom de har MitID. Det kan man se hos de enkelte tjenester. 

Læs mere her:

MitID til 13-14 årige

Kort

Er dit kort gået i stykker, genbestiller du hurtigt og nemt dit kort i netbank, hvor du også kan bestille et nyt kort til en af dine konti.

Ved udløb af dit kort, sender vi dog automatisk et nyt kort i måneden før, det udløber såfremt det er tilmeldt automatisk genbestilling.

Ring til os hvis du er i tvivl.

  • Bestil kort i netbank.
  • Under menuen til venstre konti og kort.
    • Vælg kort herunder.
  • Øverst til højre kan du trykke bestil nyt kort.
  • Og herunder vælge den kort type du ønsker.
  • Derefter skal du vælge:
    • Hvilken konto kortet skal trække fra.
    • Og om du ønsker samme pinkode som et tidligere kort.
  • Tryk bestil, herefter bliver kortet sendt direkte til din adresse, vi kontakter dig hvis vi har spørgsmål til bestillingen.

HUSK Du kan også bestille et kort med dit helt eget design på, det gør du her

 

Hvis du har mistet dit kort, er det vigtigt at få det spærret så hurtigt som muligt.

Du kan hurtigt og nemt spærre dit kort i netbank eller mobilbank. I netbank kan du også få genfremsendt din kode, hvis du blot har glemt den.

Har du ingen adgang til netbank/mobilbank, kan du ringe til os på:

Du kan gøre indsigelse, hvis du opdager kortbetalinger på din konto, som du ikke kender til eller ikke kan godkende.

Du kan gøre indsigelser hvis fx.:

  • Der er en transaktion på din konto, du ikke vil vedkende dig.
  • Beløbet er større, end du har godkendt.
  • Du har købt en vare, du ikke har modtaget.

Du skal altid først selv forsøge at løse problemet med forretningen. Kan problemet ikke løses, kan du lave en indsigelse. Vær opmærksom på, at indsigelsen skal ske omgående for at undgå, at sagen forældres.

Indsigelser kan laves ved at ringe til Faster på 9648 7000

 

OBS. Har du godkendt en betaling, men er beløbet højere end aftalt, skal du gøre indsigelse hurtigst muligt og senest 8 uger efter, at beløbet er trukket på din konto.

Er der gennemført en betaling, du ikke har godkendt, skal du gøre indsigelse straks du opdager den uautoriserede betaling. Den betaling, du gør indsigelse over, må aldrig være mere end 13 måneder gammel. 

Når du bruger dit kort, er der nogle beløbsgrænser, du skal huske. Du kan nemlig ikke hæve ubegrænset på dit kort. Hverken i Danmark eller i udlandet.

Ring til 96487000 hvis du er det mindste i tvivl.

Beløbsgrænser for Visa/Dankort kan ses i Prisbogen

OBS. Det samlede forbrug i udlandet må ikke overstige kr. 25.000 pr. løbende 7 dage
(Kun gældende for Visa)

Kontant i automat: 5.000 kr. pr. dag.

Varekøb online eller butik: 30.000 kr. pr. dag.

Se priser for hævning med Mastercard Debet i Prisbogen

Kontant i automat: 3.000 kr. pr. dag, dog maks. 15.000 kr. pr. måned.

Varekøb online eller butik: 30.000 kr. pr. måned.

Se priser for hævning med Mastercard Kredit i Prisbogen

Kontant i automat: 6.000 kr. pr. dag, dog maks. 30.000 kr. pr. måned.

Varekøb online eller butik: 50.000 kr. pr. måned.

Se priser for hævning med Mastercard Kredit i Prisbogen

Du kan i din Netbank anmode om at få genfremsendt din pinkode.

  • Åben Netbank.*
  • Under 'Konti og kort' vælg 'kort'.
  • I kortoversigten finder du det kort, du mangler pinkode til.
  • Tryk herefter på 'Genfremsend pinkode'.
  • Tryk 'Bestil'.

*Pinkode skal bestilles gennem Netbank og kan ikke gøres i Mobilbank.

Obs. Der er et gebyr for genfremsendelse af pinkode. Se priser i prisbogen.

 

Hvis du ikke længere har dit aktiveringsbrev fra da du modtog kortet, kan du aktivere kortet via din Netbank:

  1. Log på din Netbank
  2. I menuen til venstre skal du trykke på konti og kort -> Vælg kort
  3. Tryk herefter 'aktiver' på det kort, du ønsker aktiveret

Ønsker du at aktivere kortet via Netbank, er det vigtigt, at kortets ejer logger ind i sin egen private Netbank. Du kan altså ikke aktivere f.eks. din ægtefælles kort via din Netbank. 

Handler du på internettet, skal sikkerheden være i orden:

Både Dankort, VISA og MasterCard har i dag en sikkerhedsløsning, som gør nethandel mere sikker både for kortholdere og forretninger. 

Læs mere om 3D Secure her.

Netbank

Start med at kigge under vores hjælp side, her laver vi løbende nye guides og løsninger til problemer.

Skal du have hjælp til fx. faste overførsler, betalingsservice, mm. så kontakt os.

Ved tekniske udfordringer anbefaler vi at du kontakter Netbank Support på telefon: 70 24 66 00 

Åbningstider:

Mandag til torsdag: 08:00 - 22:00
Fredag: 08:00 - 18:00
Lørdag: 10:00 - 18:00
Søndag: 10:00 - 22:00

Netbank support holder lukket på alle almindelige helligdage, fredag efter Kristi Himmelfartsdag, Grundlovsdag 5. juni og juleaftensdag 24. december.

Tjekpc.dk kan du få hjælp til at se om din computer er opdateret til netbank.
Få en bedre oplevelse på mobil og på tablet ved at bruge vores Mobilbank app. se her

Herunder kan du se en guide til hvordan du opretter en overførsel i den nye Netbank

 

  • På forsiden 'Mit overblik' under 'Konti og betalinger' Vælger du "Overfør".
  • Derefter skal du vælge hvilken konti. derefter åbner der et nyt vindue.
  • I det nye vindue skal du vælge hvilken af dine konti du vil overføre til.
  • Derefter åbner der et nyt vindue hvor du skal indtaste det beløb du vil overføre.
  • Hvis du ønsker at ændre teksten til konto udtog kan du trykke på feltet "Tekst på fra-konto" og "Tekst på til-konto".
  • Nu mangler du bare at godkende overførsel.

 

  • På forsiden 'Mit overblik' under 'Konti og betalinger' Vælger du "Overfør".
  • Derefter skal du vælge hvilken konto du vil overføre fra. Derefter åbner der et nyt vindue.
  • I det nye vindue skal du i toppen vælge "Til andre" herefter skal du indtaste "Reg. nr. og konto nr." klik "næste".
  • Derefter åbner der et nyt vindue hvor du skal indtaste det beløb du vil overføre.
  • Nu kan du ændre dato for overførsel.
  • Hvis du ønsker at ændre teksten til konto udtog kan du trykke på feltet "Tekst på fra-konto" og "Tekst til modtager".
  • Nu mangler du bare at godkende overførsel med Nem-ID.

 

Her finder du vejledninger til, hvordan du kan komme i gang med at investere i Netbank.

Husk du kan altid kontakte din rådgiver, hvis du er i tvivl om, hvordan du kommer i gang. Et investeringsmøde er gratis, og vi sørger for kaffen.

Log på Netbank

  • Klik herefter på fanen Investering i menuen til venstre
  • Klik herefter på Investeringsguide
  • Vælg fanen Produktgodkendelser
  • Klik på Gå til produktgodkendelser.
  • Vælg Få godkendelse til det produkt, du ønsker at få godkendelse til.
  • Besvar spørgsmålene omkring produktet og din erfaring hermed.
  • Klik Gem mine svar.
  • Svarer du forkert får du mulighed for at prøve igen. Ved forkert svar to gange i træk, vil du skulle vente 24 timer, før du kan prøve igen.
  • Klik på Gem og luk.
  • Vi anbefaler du logger af Netbank efter du har taget produktgodkendelse, hvorefter du kan logge på igen.

 

Log på Netbank

  • Klik herefter på fanen ’Investering’ i menuen til venstre
  • Klik herefter på ’Investeringsguide’
  • Vælg ’Opret ny’

Herefter skal du udfylde investeringsprofilen. Vær opmærksom på at hvis du er i tvivl om hvad du skal svare på i spørgsmålet kan du trykke på den lille grå cirkel til højre i hver svar boks.

 

Efter du i Netbank har udfyldt henholdvis investeringsprofilaflten og godkendelse til handel af de enkelte produkter du ønsker at investere i. Du kan derefter begynde at investere gennem Netbank og Mobilbank.

Netbank

  1. Log på Netbank.
  2. I menuen til venstre vælger du Investering.
  3. Vælg derefter om du vil købe eller sælge.

Video med forklaring omkring investeringsflowet i netbanken

Mobilbank er en app til din telefon, der giver dig mulighed for at bruge de vigtigste funktioner i Netbank, når du er på farten.

Sådan tilmelder du dig Mobilbank:

  • Log på Netbank
  • I øverste højre hjørne kan du klikke på dit navn med et tandhjul ved siden af
  • Tryk på Mobilbank
  • Godkend herefter med MitID
  • Efter aftalen er godkendt, skal du oprette pinkode
    • Du vælger selv din pinkode
    • Den skal bestå af 4 tal
    • Vi anbefaler, at det ikke er dele af dit cpr-nr.
  • Du er nu tilmeldt Mobilbank og kan logge på appen

Se de enklete tidsfrister her.

Vær opmærksom på

*) 'Ikke-bankdage'
Lørdage, søndage, helligdage, dagen efter Kristi Himmelfartsdag, Grundlovsdag, juleaftensdag og nytårsaftensdag.

Standardoverførsler mellem egne konti og andres konti i Faster, bliver bogført straks.
Standardoverførsler til konti i andre banker, som du godkender senest kl. 21:00, indsættes på modtagers konto næste bankdag *).

Sammedagsoverførsler, som du godkender senest kl. 12:00, indsættes på modtagers konto samme dag. Har modtageren også konto i Faster, kan du ikke vælge Sammedagsoverførsel. Beløbet bliver altid indsat straks.

Indbetalingskort, som du godkender senest kl. 21:00, indsættes på modtagers konto næste bankdag *)

Du kan oprette udenlandske betalinger i hele netbankens åbningstid. Udenlandske betalinger, som er oprettet og godkendt inden kl. 13:30, gennemføres samme dag. Betalinger, som er oprettet efter kl. 13:30, gennemføres næste bankdag *).

Du kan registrere markedskursordrer alle dage i hele netbankens åbningstid.

Vil du gerne selv have mulighed for at udfylde et budgetskema i EXCEL? Download et her

Fornuft vinder
Det mest hyppige vi oplever er at folk bliver ringet op, det er oftest fra en der virker troværdig og fra et firma de stoler på. Virksomheder, almindelige danskere kan blive snydt til at afgive informationer via phishing på telefonen. Det bedste råd mod angrebene er at bruge sin sunde fornuft. Giv aldrig nogensinde personlige oplysninger via telefon. Det samme gælder hvis du modtager en e-mail, du skal altid være sikker på det er en du kender der er afsender, åben aldrig links eller filer fra ukendte afsendere.

Gode råd om sikkerhed:

  • Pas på dit password, som var det din tandbørste - se hvordan her
  • Stop hackerene, før de bryder ind
  • Vær opmærksom på afsendere af e-mails
  • Phishing er særdeles udbredt, og en hyppig årsag til tyveri. Men hvad er det? se her
  • Giv aldrig personlige oplysninger på e-mail eller telefon
  • Installer antivirus og firewall
  • Hold din computer opdateret

 

Hvis skaden er sket

Log på Netbank (ikke Mobilbank) – I menuen ”Adgang og Sikkerhed” spærrer du Netbanken og sletter adgang til Mobilbank.

Log herefter på selvbetjening på www.nemid.nu og spær din NemID.

Herefter bedes du hurtigst mulig kontakte Faster Andelskasse.

Har du ikke mulighed for selv at spærre din NemID, eller er det udenfor andelskassens åbningstid kan NemID support kontaktes på 72 24 70 50 eller BEC’s Netbank Support på tlf. 70 24 66 00.

Alle har som udgangspunkt ikke mulighed for at lave en udenlandsk overførsel. 

Men det kan vi lave, så har du brug for det, så er du velkommen til at kontakte en medarbejder.

Af sikkerhedsmæssige årsager er beløbsgrænsen ikke højere.

Vi vil gerne åbne muligheden for at forhøje beløbsgrænsen. Du skal blot skrive en besked til os i Netbank.
Skriv hvilket beløb du ønsker at overføre, og hvor længe vi skal lade beløbsgrænsen være forhøjet. F.eks. de næste 2 dage.

Pengeautomat

KONTANTEN pengeautomat

Andelskassen har indgået en aftale med  (Nokas). Aftalen betyder, at du vil have adgang til pengeautomater med navnet ”Kontanten” (Nokas) mange steder i landet. Her kan det være muligt at hæve, indsætte, se saldi og hæve euro.

Se her hvilke muligheder der er ved den enkelte automat, og hvor de er placeret i Danmark. (Hvis du har problemer med at åbne ved at klikke direkte på linket, så prøv i Google Chrome)

Du kan også hæve i pengeautomater hos andre pengeinstitutter.

Vær opmærksom på, at de kan kræve et gebyr, hvis du ikke er kunde hos udbyder af automaten.

Vær også opmærksom på, at din kode ikke bliver afluret, og at automaten ser ud til at være i ordentlig stand.

 

Du kan hæve kontanter i pengeautomater i udlandet.

Vær også opmærksom på, at din kode ikke bliver afluret, og at automaten ser ud til at være i ordentlig stand.

 

Har du stadig brug for hjælp?

Jeg vil meget gerne hjælpe dig, hvis du ikke har fundet en løsning her.

Yvonne Lystbæk,
Kundemedarbejder

Som kunde hos Faster får du ...

ikon
Nærhed og indlevelse

Forståelse for dine forventninger og behov.

ikon
Kompetent, relevant og hurtig ...

Rådgivning af dygtige medarbejdere, hvor du oplever tryghed og dine behov som midtpunkt.

ikon
Moderne tilgang

Vi gør en dyd ud af god personlig service, men tilbyder også selvbetjening via PC, tablet og smartphone.