Krisetegn – og mulige løsninger

Krisetegn – og mulige løsninger

Medierne har flere og flere overskrifter, hvor ordet krise indgår, og der er ingen tvivl om, at der er mange krisetegn, som kan udvikle sig til en reel krise. For vi kommer ikke udenom, at priserne generelt stiger voldsomt, og især prisen på energi giver allerede nu store udfordringer for mange.

Problemerne med energiregningerne er så store, at der er indført såkaldte krisepakker, hvor udvalgte grupper f.eks. kan få et lån til at betale noget af varmeregningen. Det kan måske hjælpe, hvis de højere priser kun er forbigående. Er de ikke det, vil et lån kun gøre problemet større med tiden.

I Faster/Oikos kan vi også se problemerne, fordi regningerne, som trækkes på budgetkontoen, er større end der er dækning for, og i første omgang er der ingen vej udenom, at den månedlige indbetaling til budgetkontoen skal øges. Derfor kan man tage en snak med rådgiveren, om der kunne være mulige besparelser i budgettet.

Rentestigninger

Renterne stiger også, og det påvirker alle lån med variabel rente. Nationalbanken har i år forhøjet renten to gange. Først med 0,50% og senest med 0,75%, og måske er det ikke slut med renteforhøjelser.
Også i Faster/Oikos stiger renten. Til glæde for dem som i lang tid har skullet betale negativ rente af opsparingen, men for udlånskunderne stiger renteudgiften, så hvis man vil undgå en længere løbetid på lånet, skal ydelsen forhøjes.

Hvis man er boligejer og har fast rente på sine lån, kan man ikke mærke rentestigningerne. Det åbner til gengæld op for at få en lavere gæld, hvis lånet omlægges. Men har man valgt lån med variabel rente, vil det påvirke ydelsen på gælden, når lånet skal rentetilpasses. På lånene med den korteste rentebinding var renten tidligere minus 0,25% og den 01.07.2022 kom renten op på 0,70% og prognosen til nytår er p.t. 2,62%. Det betyder, at et lån på 1 million med 30 års løbetid går fra en nettoydelse på 3.070 kr. pr. måned i starten af året til 4.050 kr., hvis prognosen holder stik, og samtidig falder den del af ydelsen, som er afdrag med ca. 800 kr. Man skal altså betale mere, og samtidig afdrager man langsommere på gælden.

Hvad kan man gøre – uden at det gør for ondt?

Inflationen var i august måned på næsten 10%, og det kan den enkelte ikke rigtig gøre noget ved, medmindre man køber mindre eller anderledes, end man plejer. Men man kan gennemgå budgettet og måske finde udgiftsposter, som man ikke behøver at have, eller som man kan ændre - i det hele taget eller i en periode.

  • Har man f.eks. flere abonnementer på streamingtjenester, kan man skære ned her.
  • Måske kan familiens mobilabonnementer gøres billigere. Enten ved at skifte udbyder, eller ved at vælge mindre datatrafik. Det samme gælder bredbåndsabonnementet.
  • Man kan lade Faster/Oikos give et tilbud på husstandens forsikringer gennem vores samarbejdspartner.

Ændring af lån

Især hvis man er boligejer, er der mulighed for at ændre på lånene. Men næsten lige meget, hvad man gør, indebærer det en form for risiko, og/eller måske er det ikke en god løsning i det lange løb. Men her og nu, kan det frigøre penge til budgettet.

Har man fastforrentede lån, kan man få reduceret gælden, men ikke nødvendigvis ydelsen:

  • Man kan forlænge løbetiden. Det giver en lavere ydelse her og nu, men i det lange løb bliver lånet dyrere, fordi man skal betale mere tilbage i renter og bidrag.
  • Man kan vælge variabel rente, men så kender man kun renten i en periode fra ½ til 5 år, og falder renten igen, og man vil tilbage til fast rente, kan indfrielseskursen være højere.
  • Man kan vælge afdragsfrihed i en periode. Så udskyder man afdragene på gælden, men som ved løbetidsforlængelse, vokser den samlede rente- og bidragsbetaling.
  • Når realkreditlån alligevel skal omlægges, kan man samtidig overveje, om der kan udbetales et provenu, så man har noget at stå imod med, eller så man kan indfri anden dyrere gæld.

Din rådgiver kan hjælpe dig med at gennemgå budgettet og dine muligheder.

Ring til os på 9648 7000 (Faster) eller 3336 2332 (Oikos) og aftal et møde.

 

6. oktober 2022

Som kunde hos Faster får du ...

ikon
Nærhed og indlevelse

Forståelse for dine forventninger og behov.

ikon
Kompetent, relevant og hurtig ...

Rådgivning af dygtige medarbejdere, hvor du oplever tryghed og dine behov som midtpunkt.

ikon
Moderne tilgang

Vi gør en dyd ud af god personlig service, men tilbyder også selvbetjening via PC, tablet og smartphone.